zaterdag 25 november 2017

Kleurtjessjaal / Colourful shawl

Onlangs kreeg ik enkele bolletjes zelfstrepend, multicolor-garen cadeau.
Heel lief, natuurlijk, maar ik moest er wel even over nadenken wat ik ervan zou maken.
Mijn eerste project was een paar polswarmers, tunisch gehaakt (zie vorige blogpost).
Mijn voorbeeld was van hetzelfde garen gehaakt, in andere kleuren en het zelfstrepende karakter van het garen resulteerde in een heel leuk effect.

Maar ik had nog meer garen, en ik vond het altijd al moeilijk om te verzinnen wat je met zelfstrepend garen zou kunnen doen, anders dan sokken breien of polswarmers haken.
Tot ik op de website van maRRose (Marretje Roos) de #LANGetantesetjesjaal zag.
Dit is een tweede voorbeeld van optimaal gebruik van multicolor-garen!

Tante Setje’s (Liset) idee is twee toeren multicolor garen en een toer effen garen in granietsteek (een vaste gevolgd door een losse, in de volgende toer haak je de vaste om de losse).


Vreemd genoeg zegt Tante Setje aan dat je telkens de draden moet afknippen.
Dat is helemaal niet nodig.
Je haakt met effen garen een opzetketting van 300 lossen of een opzettoer-in vasten-zonder-lossen: ooooo
Dan haak je heen (naar links) en weer (naar rechts) met multicolor garen: toer 1 en 2.
Dan haak je weer heen (naar links) een toer met effen garen: toer 3.
Nu zit de draad van het multicolor garen rechts, dus haak je toer 4 op toer 3 ook naar links.

> 6. - - - - - - - > 
( 5. - - - - - - - >
( < - - - - - - - 4. <
^ < - - - - - - - 3. )
2. - - - - - - - > ^
< - - - - - - - 1.
ooooooooooooooo-> 

Rood = effen
Zwart = multicolor


Het scheelt garen en werk (afhechten) als je gewoon doorhaakt.


Haakwerk in granietsteek in multicolor-garen lijkt een beetje op geweven of zelfs op geborduurd.
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

2 opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...