zondag 12 november 2017

Tunisch gehaakte polswarmers / Wrist warmers in tunisian crochet

In 2014 zag ik op A creative being, de weblog van Marinka Slump, iets over een set Knitpro tunische haaknaalden met kabels in vier lengtes.
In een impuls heb ik die set aangeschaft.

Misschien even uitgeprobeerd en toen... veel twijfels over tunisch haken. Lastig, vooral lastig om een regelmatig resultaat te krijgen.
De haaknaalden verdwenen in een doos.

Enkele jaren later zag ik een patroon van een tunisch gehaakte sjaal, dat ik erg mooi vond. Ik had net een gehaakte sjaal uitgehaald. Die was veel te groot geworden, ik kon er niks mee.
Het garen leek me geschikt voor tunisch haken, maar het resultaat bleef bedroevend, dus weer uitgehaald en de tunische haaknaalden werden weer opgeruimd.

Een paar maanden geleden kreeg ik een paar bolletjes zelfstrepend garen kado. Net te weinig voor een echt project.
Op de een of andere manier kwam ik tunisch gehaakte polswarmers tegen, ook op de weblog van Marinka.
Gehaakt van zelfstrepend garen. Marinka wist destijds niet meer welk garen zij voor de polswarmers had gebruikt, maar iemand herkende het en schreef het in een commentaar onder Marinka’s post.

Het bleek hetzelfde garen als het garen dat ik kado had gekregen, alleen andere kleuren.
Dus besloot ik om van mijn kadogaren toch maar weer polswarmers te haken, ook al heb ik ze niet nodig.
Ik ben wel even op zoek gegaan naar tips & tricks, want het zou me toch moeten lukken om een acceptabel resultaat te krijgen met tunisch haken.
Een grotere haaknaald dan geadviseerd op het garen etiket: ga zeker 2mm groter!
En probeer los te haken. En natuurlijk: probeer de draadspanning constant te houden.


Het is me aardig gelukt.
Misschien was een nog grotere haaknaald nog beter geweest, het schijnt dat het werk dan minder gaat omkrullen.
Ik gebruikte de tunische simpel stitch (TSS). Later las ik ergens dat de gemodificeerde TSS beter zou zijn, wederom tegen omkrullen.
Maar polswarmers mogen natuurlijk best een beetje stevig zijn.
Ik hou zelf niet van een lange boord aan mijn polswarmers, omdat ik ‘windvangers’ in de mouwen van mijn winterjas heb.
---------------------------------------------------------------
Patroon: gebaseerd op Marinka Slump
Garen: Adriafil Knitcol no.75, 50 gr is genoeg voor een paar polswarmers
Tunische haaknaald: 5.5mm
Aantal steken opgezet: 40
Gebruikte steek: tunische simpel stitch (TSS)
Aantal toeren: 24
---------------------------------------------------------------
A couple of months ago I got a few skeins of selfstriping yarn.
Then I ran into a example of tunisian crochet wrist warmers, that happened to have been crocheted with the same yarn, but different colors.
I decided to give it a try.

Pattern: based on Marinka Slump
Yarn: Adriafil Knitcol no.75, 50 gr enough for one pair of wrist warmers
Tunisian crochet hook: 5.5mm
Foundation chain: 40 stitches
Used stitch: tunisian simpel stitch (TSS)
Number of rows: 24

---------------------------------------------------------------

2 opmerkingen:

  1. Dank je wel, Tinne.
    Is geen moeilijk project, ik moest alleen tunisch haken onder de knie krijgen.
    Op zich ook niet heel moeilijk, alleen vond ik het lastig om de draadspanning constant te houden.
    Gelukkig gaat het beter, en... bij dit project zie je de achterkant van het werk niet.
    Dus als dat wat onregelmatig is, is dat niet erg.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...