vrijdag 6 oktober 2017

Babyvestjes / Baby vests

In mijn omgeving heeft iemand onlangs een baby gekregen.
Ik ken de kersverse moeder nauwelijks, toch wilde ik iets voor de baby haken.
Ik ben op Ravelry gaan zoeken naar een patroon, want ik heb geen idee meer van maten en enige houvast had ik wel nodig.

Ik begon met een van de twee bolletjes wijnrode Limbo Superwash die ik ooit van mijn moeder had gekregen.
Misschien niet de meest voor de hand liggende kleur voor een babyvestje, maar wel geschikt om een patroon mee uit te proberen.

Ik kwam uit bij twee patronen die voldeden aan mijn enige criterium: simpel.
Niet alleen om te maken, maar ook in de betekenis van: geen toeters en bellen.
Beide patronen worden van boven naar beneden gehaakt (top-down).
Het eerste patroon heet Rosebud Baby Girl Cardigan Jacket (6-9mnd.) en is ontworpen door Marianna, Ravelry-pagina hier.


Het is een patroon met een ronde pas en daardoor vind ik het meer geschikt voor een meisje, zelfs in jeansblauw (HEMA Fancy Jeans).


De baby van mijn kennis bleek een jongen, dus vond ik bovenstaande vestjes minder geschikt.
Het andere patroon dat ik vond is van Clare Sullivan die zich ook bobwilson123 noemt: Baby-Child V-neck Cardigan. Op Ravelry hier.

Dit vestje heeft een kort raglanmouwtje, dat ziet er stoerder uit.
Het patroon is iets lastiger dan het eerste: het is zaak bij de eerste twee toeren goed op te letten.
Daarna snap je wel hoe je verder moet. Clare Sullivan heeft een Youtube-filmpje gemaakt om het uit te leggen.

Baby-Child V-neck Cardigan. Links 0-3 mnd, rechts 3-6 mnd.



Van de wijnrode wol haakte ik ook nog een vestje met lange mouwen, gebaseerd op dit patroon. Door de lange mouwen is de wol nu op een goed gebruikt, vind ik.


Om alle vijf vestjes haakte ik twee randjes vasten: een in de hoofdkleur en een tweede in een contrasterende kleur.
Door eerst een randje in de hoofdkleur te haken ziet het randje in de contrasterende kleur er langs de ‘verticale’ kanten er regelmatiger uit.

Ik had het niet verwacht, maar het haken van babyvestjes blijkt een beetje verslavend te zijn.

••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

2 opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...