donderdag 6 december 2012

Rond een ring haken / Crochet around a ring


Ik vind het leuk om hangertjes te haken voor in de kerstboom.
Vorig jaar haakte ik acht kerstballen.
Dit jaar koos ik voor ringen waar je een kerstkransje van zou kunnen maken, of een ‘plat’ ornamentje.
Ik heb toevallig nog een heleboel metalen ringen liggen.
(Wat ik er ooit mee heb willen doen, weet ik niet meer...)
Hoe ik eraan ben gekomen weet ik nog wel en wil ik graag verklappen.
Het zijn ringen die ik van conservenblikjes af heb gehaald.
Daar gebruik ik een elektrische blikopener voor.
Althans... mij lukte het niet de ringen eraf te krijgen met een gewone blikopener die het blikdeksel onder de rand opent.

I like to crochet a few hangers for the christmas tree.
Last year I did eight baubles.
This year I chose rings to crochet around so you can make a wreath or a ‘flat’ ornament.
I happen to have a lot of metal rings lying around.
(What I wanted to do with them I don’t know anymore.)
How I got them I do know and I want to share this technique.
I got these from tin cans. I used an electric can opener that opens the can under the lid rim.

1. Een gewoon, schoon blikje.

1. An ordinary, clean can.

2. Verwijder het trekringdeksel.

2. Remove the pull tab lid.

3. Zet de elektrische blikopener op de blikrand en druk op de knop.

3. Place the electric can opener on the can and push the button.

4. Een blikring!

4. A can ring!

5. Vouw met een tangetje het scherpe randje aan de binnenkant om.

5. Fold the sharp edge inside the ring flat with a pincer.

6. Nu kun je om de ring haken!

6. Now you can crochet around the ring.

Het lijkt omslachtig en je moet er een elektrische blikopener voor hebben, maar ik vind het maken een ring van een ijzerdraadje of een pijpenrager ook lastig.
(Een ring van een ‘gewoon’ blikje is 7cm Ø, van een ananasblikje 8cm Ø en een ring van een stevige-soep-blik is 10cm Ø. Kleiner kan ook: een tomatenpureeblikje is 5cm Ø.)

It seems a bit elaborate and you have to have an electric can opener, but I am not very good in making a ring out of a piece of wire or a pipe cleaner.

7. Een ring met picootjes. Er moet nog iets in de ring gehangen worden, maar de dozen met kerstspullen staan nog op de vliering, dus dat komt nog.
(De camera stelde per ongeluk scherp op de tuin.)

7. A ring with a picot edge. I am going to hang an ornament in the ring, but the boxes with our christmas ornaments are still in the attic. So that has to wait a little while.
(The camera focused on the garden by accident.)


8. Een bloem in een ring.
Patroon.

8. A crocheted flower in a ring.
Pattern.

................................................................................

2 opmerkingen:

  1. Wat een leuk idee, het ziet er mooi uit zo voor het raam! In mijn post van vorige week heb ik dezelfde link gebruikt, ik ben een fan van hun patronen. Ik denk dat het garen dat zij verkopen ook geweldig is. Afijn, ik ga je idee op Pinterest zetten.
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Andrée, nog bedankt voor je reactie!
    Ja, de patronen van Gosyo (of Pierrot?) vaak heel mooi: eenvoudig, maar elegant.
    Ligt misschien ook aan hun kleur- en steekkeuze.
    Gelukkig zijn ze te vinden op Ravelry, want hun website is een beetje lastig... ;-)
    Ik heb een patroon voor een Stylish Poncho uitgezocht, maar voorlopig begin ik daar nog niet aan.
    Eerst het een en ander afmaken.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...