vrijdag 9 november 2012

Garenmolentje / Yarn winder

Garenmolentje

Toen ik vorig jaar een breimachine kocht zat er van alles bij. O.a. een garenmolentje.
Een breimachine kan alleen overweg met garen dat op een speciale manier is opgewonden en daar heb je zo’n garenmolentje voor nodig. Dat wil zeggen: als je geen garen op een koon hebt.
Het garen moet razendsnel, dus zonder weerstand, door de breimachine opgenomen kunnen worden. Met een bolletje dat is opgewonden met een garenmolentje kan dat. Het garen kan dan moeiteloos vanuit het midden van het bolletje worden getrokken.
Dat is natuurlijk niet alleen handig voor het breien met een breimachine. Ook als je breit of haakt is het prettig wanneer het garen zonder weerstand naar je breiende of hakende handen toe komt. Zeker als je aan een groot project werkt.

Ik probeerde het garenmolentje eerst aan de tafel bij de bank, dat leek me het comfortabelst. Maar het lukte me niet het molentje stabiel aan dat tafeltje te bevestigen. Ik was bang dat de bevestiging niet meer in orde was en zocht op internet al naar een nieuw molentje. (Duurder dan ik dacht...)
Vervolgens bevestigde ik het molentje aan de keukentafel en dat ging goed. Vast als een huis.


Het begin
Je doet een knot garen in een emmertje, haalt het begin van de draad naar boven, maakt er een lusje in en legt dat over de top van de koker van het wolmolentje. Het is van belang dat je de draad vanuit het midden kunt trekken, dus pas op dat je het begin van de draad niet kwijt raakt!


En dan maar draaien.


En zo ziet het bolletje eruit. (Ik had het al van het molentje gehaald voordat ik eraan dacht dat ik het nog wilde fotograferen.)
Het ziet er een beetje rommelig uit, maar dat blijkt in de praktijk geen probleem.
Amerikanen noemen dit een yarn cake.


Het resultaat
Een doos vol cake’jes, in twee lagen.

................................................................................

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...